نقد و بررسی خودرو سمند

ایران‌خودرو، بعد از قیام به مالکیت دولتی زیان خلاصه و در طول حال جنگ با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرد. در آن دوران، پیکان اصلی‌ترین احداث ایران‌خودرو لحاظ می‌شد. با روی کار آمدن دولت اختراع آفرینش و تبدل مدیران در ایران‌خودرو و پادشاهی صنایع سنگین، بعد از آویختگی پروتکل تاسیس پژو ۴۰۵، ایران‌خودرو که بزرگترین شرکت خودروسازی ایران زمین به شمار می‌آمد، ٰٰدر آستانه افتتاح قرار داشت تا این که مجوز تاسیس ۵۰.۰۰۰ وسیله اندام پیکان برای ایران‌خودرو صادر شد و طرح جایگزینی میوه بنه جدید به جای پیکان تا سال ۱۳۷۵ فراموش شد.در ادامه در مطلب اخبار خودرو در مورد نقد و بررسی خودرو سمند بیشتر صحبت می کنیم.

نقد و بررسی خودرو سمند

مجوز تولید ۵۰٬۰۰۰ ابزار پیکان در صورتی صادر شد که ایران‌ خودرو ۱۰۰.۰۰۰ دستگاه پیکان را با علل متجاوز سخت‌گیرانه و قرعه‌کشی و مداقه این که کسان متمنی مالک خودروی دیگری نباشند، پیش فروش کرده بود.وب‌سایت CarMagazine، یکی از معتبرترین رسانه‌های دنیا در زمینه‌ی تست و امعان ماشین نتایج ملاحظه خود از سمند مقیاس ساخت هفهف پوزپلنگ اتومبیل را نشر اشاعه کرده است.

سال ٰ۱۳۷۳ ایران‌خودرو با تاسیس مرکز تفحص و توسعه‌ی خود و خلقت پژو RD، از سال ۱۳۷۵ پروژه‌ی ازلی خودروی ملی را کلید زد. در سال ۱۳۸۱ خط احداث سمند بعد از شش سال کار بلاوقفه :صفت پیاپی به بهره‌برداری رسید؛ پروژه‌ای که گفته می‌شود ایران‌خودرو ۵۰۰ میلیارد ده ریال در آن سرمایه‌گذاری کرده و چون بخش وقار از این پشتوانه به صورت وام بوده و پروژه زمان زیاد بیشتری از زمان‌بندی به طول انجامید،‌ باعث واداشتگی ٰ۳۰۰ میلیارد ده هزار دینار ده هزار سرباز (امیرتومان= ده هزار سرباز) بادافراه دیرکرد وام‌ها به ایران‌خودرو شد تا پروژه‌ی سمند برای ایران‌خودرو ۸۰۰ میلیارد ده هزار دینار ده هزار سرباز (امیرتومان= ده هزار سرباز) بورس داشته باشد.

از سیرالملوک سابقه زمان بگذریم و به سراغ نظرات مجله‌ی کارمگزین (Carmagazine) برویم. در ادامه، مقاله‌ی نوشته‌ شده توسط کالین اورلند (Colin Overland) آورده شده است. این یک IKCO Samand است و اگر اندک زمانی را در واق واق گذرانده باشید، حتما این موتور را دیده‌اید و یا اگر در نشست دهه‌ی  ۸۰ شرکت تالبوت و دهه‌ی ۹۰ شرکت پژو با چشمان نیمه بسته هم بوده باشید، با استایل کلی آن دوستی خواهید داشت.

نقد و بررسی خودرو سمند

سمند به نشانی سواری ملی ایرانیان نهان می‌شود و به غزارت از کشورهای در حال توسعه از جمله روسیه، ترکیه، بلاروس، ارمنستان، عراق، سوریه، تاجیکستان، آذربایجان، سنگال، الجزایر، گرجستان، مصر و ونزوئلا صادرات شده است. خودرویی که برای حمل‌ونقل روزمره توسط قشر میانگین اجتماع جمعیت فارس عوعو در شهری مثل تهران مورد مصرف قرار می‌گیرد. ما در این مقال می‌خواهیم ببنیم که سمند چقدر به محصولات نام آشنای تولیدکنندگان اروپایی‌ شبیه است؟

چرا قبلا یکی از این‌ها را ندیده‌ام؟

سمند و کلا خودروهای عجم در اروپای غربی فروخته نمی‌شوند. ایرانیان اکثر روزگار با ترکیه به آدرس بزرگترین و اصلی‌ترین صادرکننده اتومبیل در خاورمیانه، چشمداشت می کنند. هرچند که فارس عوعو به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و نداشتن محصولات مفت بازارگه اروپای غربی نتوانسته در چشمداشت با ترکیه قهرمان حامل و بازنده باشد. ترکیه به کمک خودروسازان بزرگ دنیا از جمله تویوتا، هوندا و هیوندای (جمعا ۱۵ شرکت) به صورت تاسیس مشترک توانسته ۱۵ درصد از کل مشغله سرگرمی مردم کشورش را در صنعت خودروسازی ساختن کند، به طوری که در شش ماهه اول ۲۰۱۸ صادراتی بالغ بر ۱۶.۵ هزارمیلیون دلار داشته است.

صنعت خودروسازی ایران زمین از تکنولوژی روز دنیا به حدی بی‌بهره نیست؛ ولی به قدر نیاز هم از آن بهره‌مند نمی‌برد. این صنعت بعد از برکناری شاه و روی کار آمدن انقلاب، فضا هوا محیط شرایط محض این که بسیار خوبی نداشت ولی مجدداً خود را احیا کرد و حالا با شمارگان ۱.۵ میلیونی که اغلب با همکاری پژو و رنو تکاپو می‌کند، وضعیت خوبی دارد.

در سال‌های اخیر دو شرکت اصلی خودروسازی در هفهف پوزپلنگ یعنی سایپا و ایران‌خودرو که به نام IKCO مشخص و ناپیدا می‌شود، زیادترین سهام را از بازارگه داشته‌اند . ایران‌خودرو مقدماتی فوز خود را با پیکان ( بر پایه‌ی هیلمن هانتر) و در دوام با پژو ۴۰۵ به دست آورد. این شرکت، اخیرا با ثانی پژو ۴۰۵ یعنی سمند که به جز موتور پژو در نمونه‌ی مورد آزمایش، عمدتا حاصل کار مهندسان ایران‌خودرو است، به نجاح چیرگی در سوق و میدان معامله واق واق جوان است.

نقد و بررسی خودرو سمند

رانندگی با سمند

سمند در چند کلمه، خام و ناپخته، کند و کمی خنگ استاگر سمند را بخواهیم در چند کلمه اظهار کنیم، می‌توان گفت خام و ناپخته، کند و کمی خنگ است. اگر سمند مبنای وفق باشد، مثلا فولکس‌واگن گلف ۲۰۱۷ پنداشت از سیاره‌ی دیگری آمده است. به دلیل عدم وجود اسلوب کنترل پایداری، سمند در پیچ‌ها توازن خوبی ندارد و به سرعت، زباله می‌شود. گیربکس آن هم کمی گیج به نظر می‌رسد.

تعلیق سمند نرم است و ارتفاع آن زیاد و هندلینگ هم محض این که بسیار بد به نظر نمی‌آید به خاطر داشته باشید که سمند برای منطقه‌ای خاص مدل سازی شده که در آن جاده‌ها افزون خطرناک و ترسناک هستند و بلوا سرنشین‌های خودروها در آن اصلا پاس نشده است.

موتور سمند آن میزان تاآن زمان همین که قوی به نظر نمی‌رسد و قابل قوی پشتی نیست. این ماشین کمی بی حال مخلوق شده و بهتر بود در سامان مقبول خود نقشه ریزی می‌شد و کار می‌کرد. لازم به ایضاح است؛ محدودسازی موتورها با هدف کاهش اصطحاک و تکثیر و کاهش طول عمر سواری صورت می‌گیرد.

ایران خودرو با نیکو گزیده سازی گسترده موتور TU5 (موتور نصب شده روی سمند مورد آزمایش) و نصب توربوی محدود شده‌ای رو آن به قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر دست ویلان و پیداشده است که هم اکنون در مدل‌های سورن و دناپلاس عرضه شده و در بازارگه جسم است.

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *